Programmaplannen

Bestuur en Organisatie

Doel programma

Een goed functionerende organisatie zodat:

  • De lokale democratie is gewaarborgd;
  • De dienstverlening aan inwoners en ondernemers vlot en gemakkelijk is;
  • De uitvoering van de belastingtaken rechtmatig is;
  • Organisaties die het beleid van de gemeente ondersteunen over vastgoed beschikken;
  • De financiële positie van de gemeente Ede wendbaar en weerbaar is.

Ontwikkelingen programma

Bestuur
We zien steeds meer complexe aanvragen van (nieuwe) inwoners. We gaan digitaal vaardige inwoners nog meer faciliteren om plaats - en tijds onafhankelijk diensten af te nemen en vragen te stellen bij de gemeente en we ondersteunen via telefoon en balie de inwoner die dat nodig heeft, bij zijn/haar vragen. We investeren de komende jaren in opleidingen voor heldere taal.
In Ede werkt het bestuur samen met inwoners, ondernemers, kennisinstellingen en maatschappelijke organisaties aan grote opgaven. We waarderen de inzet vanuit de samenleving en om duurzaam aandacht te blijven geven aan de Edese Participatie Aanpak, richten we komend jaar het Expertisepunt Participatie in.
Per 1 mei 2022 is de Wet Open Overheid in werking getreden. Deze wet is bedoeld om overheden transparanter te maken. Overheidsinformatie moet goed vindbaar, uitwisselbaar, archiveerbaar en ontsluitbaar zijn. We zorgen voor actievere verstrekking van informatie over onze besluiten en beleid.
Met onze nieuwe evenementenvisie zetten we in op het ondersteunen van de DNA-evenementen (zoals de Heideweek en het Schaapsscheerdersfeest), die door vrijwilligers georganiseerd worden en enorm worden gewaardeerd. Daarnaast zetten we in op beeldbepalende evenementen, die aansluiten bij onze gewenste uitstraling. We zetten Ede op de kaart, samen met Ede-Marketing. Dit draagt bij aan ons vestigingsklimaat.

Dienstverlening
De rol van de overheid verandert steeds meer van het uitvoeren van wettelijke, voorgeschreven kaders naar het faciliteren van de zelfredzaamheid van de inwoner, ondernemer of organisatie. Door steeds meer diensten online aan te bieden, ontstaat er meer tijd voor persoonlijke ondersteuning waar dat nodig is. In deze collegeperiode zal de uitvoering van het Programma Dienstverlening leiden tot een betere dienstverlening aan onze inwoners, bedrijven en organisaties.

Algemene middelen
Een belangrijk deel van de algemene middelen wordt gevormd door de middelen die we ontvangen van het Rijk in de vorm van de algemene uitkering uit het gemeentefonds. De wijze waarop het Rijk de middelen verdeeld, is per 1 januari 2023 herzien.
Punt van aandacht en zorg is de wijze waarop door het Rijk invulling wordt gegeven aan de financiële verhouding met gemeenten. Het tekort in 2026 is hiermede een gevolg van. Op verschillende manieren is en wordt gewerkt aan de verbetering van deze essentiële relatie: de Commissie van Wijzen inzake Jeugdzorg, het traject Lazeroms inzake financiering/accresontwikkeling en gesprekken tussen Rijk en Gemeenten over de grote maatschappelijke thema’s.

Belastingen en heffingen
De komende jaren zijn technologische ontwikkelingen te verwachten zodat processen rondom Belastingen en heffingen efficiënter georganiseerd worden. Na de succesvolle toepassing van RPA (Robotic Process Automation) bij de afhandeling van bezwaren door No-Cure-No-Pay bureaus (deze robot wordt voornamelijk ingezet om grieven uit bezwaarschriften te halen) verwachten wij in 2023 RPA ook in te zetten bij aangiften toeristenbelasting en riool groot verbruik. Ook AI (Artificial Intelligence) en ML (Machine Learning) verwachten wij de komende jaren in te kunnen zetten bij WOZ-waarderingen.

Vastgoed

  • Verduurzaming gemeentelijk vastgoed

Het Klimaatakkoord bevat afspraken voor de diverse sectoren. In 2050 moeten 7 miljoen woningen en 1 miljoen gebouwen van het aardgas af. Dat betekent isoleren en gebruikmaken van duurzame warmte en elektriciteit. Dit heeft ook gevolgen voor de gebouwen in onze gemeentelijke vastgoedportefeuille. Ook de mogelijkheden om de huurders van onze gebouwen aan te haken op het energie WEB (lokale inkoop duurzame energie) zijn onderzocht. In 2023 wordt op basis van de Routekaart Verduurzaming Gemeentelijk Vastgoed uitvoering gegeven aan de eerste tranche van ons vastgoed.

  • Bezetting en benutting gemeentelijk vastgoed

Door diverse maatschappelijke en technologische ontwikkelingen zal het gebruik van en daarmee de behoefte aan maatschappelijk vastgoed de komende jaren veranderen. Denk bijvoorbeeld aan de verdere digitalisering, maar ook de veranderende sport-, cultuurparticipatie. De ontwikkelingen en trends op dit gebied worden vertaald naar het vastgoedbeleid, zodat wij kunnen anticiperen en reageren.

  • Toegankelijkheid en Inclusie

Het kunnen deelnemen aan alle facetten van het maatschappelijk leven is voor iedereen belangrijk. Daarom moeten al onze panden zo veel als mogelijk bereikbaar en toegankelijk zijn voor iedereen. Op basis van de twee uitgevoerde pilots wordt in 2023 een beleidskader en een programma opgesteld voor het verder toegankelijk maken van ons vastgoed.

Financieel overzicht programma

Bedragen x € 1.000

Rekening

Begroting

Begroting

Raming

Raming

Raming

2021

2022

2023

2024

2025

2026

Bestuur

7.983

N

9.479

N

7.321

N

6.315

N

6.415

N

6.317

N

Dienstverlening

3.998

N

3.992

N

3.860

N

3.783

N

3.784

N

3.781

N

Algemene Middelen

42.926

N

40.110

N

45.107

N

54.549

N

64.927

N

75.793

N

Belastingen en heffingen

2.152

N

2.089

N

2.050

N

2.050

N

2.050

N

2.050

N

Vastgoed

7.408

N

6.685

N

7.013

N

7.393

N

7.305

N

7.313

N

Lasten programma

64.467

N

62.354

N

65.352

N

74.091

N

84.482

N

95.255

N

Bestuur

1.768

V

2.623

V

749

V

0

V

0

V

0

V

Dienstverlening

1.609

V

1.643

V

1.528

V

1.899

V

1.899

V

1.899

V

Algemene Middelen

234.641

V

245.932

V

248.151

V

249.193

V

259.080

V

247.918

V

Belastingen en heffingen

35.968

V

29.460

V

29.460

V

29.460

V

29.460

V

29.460

V

Vastgoed

7.598

V

6.411

V

6.665

V

6.831

V

6.910

V

6.910

V

Baten programma

281.583

V

286.069

V

286.552

V

287.382

V

297.349

V

286.187

V

Saldo van baten en lasten

217.116

V

223.715

N

221.201

V

213.292

V

212.868

V

190.932

V

Storting reserve

51.199

N

22.064

N

30.852

N

22.199

N

23.507

N

7.408

N

Onttrekking reserve

24.806

V

15.854

V

15.815

V

14.653

V

17.114

V

22.592

V

Resultaat

190.723

V

217.505

V

206.163

V

205.745

V

206.474

V

206.116

V

Lasten, baten en saldo

schaal x €1.000

96.204

22,6 %

302.367

71,7 %

Deze pagina is gebouwd op 05/01/2023 11:40:44 met de export van 09/29/2022 15:33:51