Bijlagen

Bijlage 11 - Aanbevelingen Rekenkamercommissie

Bijlage 11 - Aanbevelingen Rekenkamercommissie

Onderzoek

Aanbeveling

Stand van zaken

Verwachte afronding

2020 - Doelgericht participeren

Verbeter de informatievoorziening aan de raad.

Op dit moment worden periodieke informatiemomenten vanuit Werkkracht naar afgevaardigden van de raadsfracties ingeregeld.

Af te ronden in Q4 2022.

2020 - Doelgericht participeren

Stel een duidelijk kader op voor de samenwerking met het WSP.

Is afgerond.

Afgerond

2020 - Een onderzoek naar het risicomanagement van de gemeente Ede

Overweeg de huidige ondergrens (norm) van de weerstandsratio.

Is onderdeel van het traject Optimalisering risicomanagement wat loopt en periodiek met raadswerkgroep wordt gedeeld. Door corona en personele krapte vertraagd. In de PDE van 21 januari 2021 is in kader van voorstel Beleid rondom Algemene Reserve besloten: "in hoofdstuk 6 'Kaderstellende elementen' van de nota 'Risicomanagement en Weerstandsvermogen' de zin 'Een weerstandsratio van 0,8 of hoger' te vervangen door 'Een integrale weerstandsratio van 0,8 of hoger' (zaaknummer 188337). Een eventuele wijziging van de ratio zelf wordt betrokken bij het genoemde totale voorstel rondom risicomanagement, waarbij de totale financiële positie van de gemeente wordt betrokken.

2e helft 2023

2020 - Een onderzoek naar het risicomanagement van de gemeente Ede

Verbeter de toegankelijkheid (leesbaarheid) van de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing.

De aan de raadswerkgroep gepresenteerde doorontwikkeling heeft als gevolg van corona en prioritering door personele krapte vertraging opgelopen. Op onderdelen zijn stappen gezet in de doorontwikkeling. Voor de meeste afdelingen binnen de gemeente hebben we de afgelopen periode sessies belegd en het "goede gesprek’ daarover gevoerd. De komende periode willen we dit voortzetten in o.m. risicoworkshops. Dit willen we laten landen in een aangepast kader. Hierbij ligt ook een relatie met de in 2023 in te voeren Rechtmatigheidsverantwoording door het college.

2e helft 2023

2020 - Een onderzoek naar het risicomanagement van de gemeente Ede

Zorg dat de gemeenteraad inzicht krijgt, in de voor de raad, relevante aspecten van het risicomanagementbeleid en pas hiervoor het huidige beleid aan.

De aan de raadswerkgroep gepresenteerde doorontwikkeling heeft als gevolg van corona en prioritering door personele krapte vertraging opgelopen. Op onderdelen zijn stappen gezet in de doorontwikkeling. Voor de meeste afdelingen binnen de gemeente hebben we de afgelopen periode sessies belegd en het "goede gesprek’ daarover gevoerd. De komende periode willen we dit voortzetten in o.m. risicoworkshops. Dit willen we laten landen in een aangepast kader. Hierbij ligt ook een relatie met de in 2023 in te voeren Rechtmatigheidsverantwoording door het college en ambitie op weg naar een In Control Statement). Voor de grotere risicovolle geldstromen zijn daarvoor de risico's geactualiseerd en auditplannen opgesteld.

1e helft 2023

2020 - Een onderzoek naar het risicomanagement van de gemeente Ede

Bepaal aan de hand van enkele duidelijke criteria welke risico’s wel en welke niet in het risicoregister moeten worden vastgelegd.

De aan de raadswerkgroep gepresenteerde doorontwikkeling heeft als gevolg van corona en prioritering door personele krapte vertraging opgelopen. Op onderdelen zijn stappen gezet in de doorontwikkeling. Voor de meeste afdelingen binnen de gemeente hebben we de afgelopen periode sessies belegd en het "goede gesprek’ daarover gevoerd. De komende periode willen we dit voortzetten in o.m. risicoworkshops. Dit willen we laten landen in een aangepast kader. Hierbij ligt ook een relatie met de in 2023 in te voeren Rechtmatigheidsverantwoording door het college en ambitie op weg naar een In Control Statement). Voor de grotere risicovolle geldstromen zijn daarvoor de risico's geactualiseerd en auditplannen opgesteld.

2e helft 2023

2021 - Versterk de verandering

Verbeter de rechtmatigheid van de toegang door meldingen altijd vast te leggen zodat doorlooptijden gemeten kunnen worden en bepaald kan worden of wettelijke termijnen worden gehaald.

De projectgroep 'toegang, routering en regie' werkt aan de aanbevelingen. Verwachting is dat zij dit jaar de aanbevelingen hebben doorgevoerd.

1-1-2023

2021 - Versterk de verandering

Neem als raad meer politieke ruimte om de kaderstellende rol bij de Wmo in te vullen. Vraag daarbij om mogelijke keuzes en scenario’s waardoor er ook een inhoudelijk debat mogelijk is. Een andere voorwaarde voor het nemen van meer politieke ruimte ontstaat als in het beleidsplan wettelijkverplichte criteria en prestatie-indicatoren vast worden gesteld die tenminste gaan over:• Het gebruik van voorzieningen en kosten• De transformatie van de uitvoeringspraktijk (bijvoorbeeld op- enafschaling)• Oordeel van inwoners over de uitvoering van de Wmo door degemeente• Oordeel van inwoners over de uitvoering van de Wmo door deaanbieder• Te bereiken maatschappelijke effectenZorg dat de gekozen indicatoren zeggingskracht hebben over de door de raad gewenste doelen en effecten.

Een traject om de wettelijk verplichte criteria en prestatie-indicatoren vast te stellen is nog niet gestart. Wel heeft een eerste discussie plaatsgevonden in de Raadswerkgroep Programmabegroting m.b.t. beleidsindicatoren.

2023

2021 - Versterk de verandering

Breng de voorwaarden van inkoop en bekostiging in lijn met de ambitie om met partnerships te werken en resultaatsturing centraal te stellen met behulp van meerjarige contracten en subsidierelaties met ervarenaanbieders met afspraken over op- en afschaling, kwaliteit en het evalueren daarvan.

Het aanbestedingsdocument en de raamovereenkomst voor de inkoop Wmo worden/zijn op 1 augustus 2022 gepubliceerd. Daarna volgt de periode van contracteren. In november is bekend met welke partijen we een overeenkomst hebben per 1-1-2023. De overeenkomst kent een looptijd van drie jaar, met de optie om dit twee maal met drie jaar te verlengen.

1 januari 2023

2021 - Versterk de verandering

Neem de nog vast te stellen prestatie-indicatoren als uitgangspunt voor monitoring en evalueer aan de hand hiervan de resultaten van het beleid.

Zowel de programmabegroting als de sociale monitor keren jaarlijks terug. Op 'afgerond' komt deze aanbeveling dan ook nooit. De prestatieindicatoren kunnen indien gewenst jaarlijks worden aangepast.

Going concern

2021 - Versterk de verandering

Verbeter de regievoering bij de toegang door zelf een plan van aanpak op te stellen, hierop te evalueren en Wmo-consulenten te trainen in de werkafspraken, met name op regievoering, ondersteuning van klanten en evaluatie met aanbieders.

Consulenten worden jaarlijks getraind op het opstellen van een PvA, regievoering en evaluatie. Omdat deze training jaarlijks terug keert, staat de status op 'Loopt'. Afgerond is het immers nooit.

going concern; training vind jaarlijks opnieuw plaats

2021 - Versterk de verandering

Controleer vervolgens op het realiseren van de prestatie-indicatoren en op doelmatige inzet van Wmo-middelen.

Een traject om de wettelijk verplichte criteria en prestatie-indicatoren vast te stellen is nog niet gestart. Wel heeft een eerste discussie plaatsgevonden in de Raadswerkgroep Programmabegroting m.b.t. beleidsindicatoren.

2023

Index

Loopt

Niet voldaan

Nog niet gestart

Gedeeltelijk voldaan

Afgerond

Deze pagina is gebouwd op 05/01/2023 11:40:44 met de export van 09/29/2022 15:33:51