We willen Ede op een goede manier kunnen doorgeven. Daarom gaan we aan de slag met herstel van de natuur en landbouw met perspectief. We willen forse stappen maken naar een klimaatneutraal Ede. Mobiliteit geven we op een toekomstbestendige manier vorm. Zo gaan we samen verder naar een duurzame toekomst.
Bedragen x € 1.000 | |||||
Samen verder | progr. | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
Deelmobiliteit | 4 | 75 N | 75 N | 75 N | - |
Schaalsprong mobiliteit | 4 | - | 200 N | 100 N | - |
Gedragsveranderingen verkeersdeelnemers | 4 | 200 N | 200 N | 200 N | - |
Fietsparkeren - Ede Centrum | 4 | 50 N | - | - | - |
Fietsplan 2.0 | 4 | 100 N | 50 N | - | - |
Fietsverbinding Ede-Lunteren | 4 | 100 N | 150 N | - | - |
Fietspad langs Westzoom | 4 | - | 75 N | 75 N | - |
Onderzoek mogelijkheden 60km N224 | 4 | 50 N | - | - | - |
Herinrichting 50km wegen/terugb. n. 30 | 4 | 200 N | 100 N | - | - |
Kruispunt Gelderse Vallei | 4 | - | - | 100 N | - |
Opgave landelijk gebied | 5 | 1.080 N | 1.323 N | - | - |
Ede energieneutraal 2030 | 5 | N | N | 500 N | 500 N |
Gebiedsproces Otterlo | 5 | 250 N | 250 N | - | - |
Beheerplan natuurgebieden | 7 | 275 N | 275 N | 275 N | 275 N |
Verduurzaming gemeentelijk vastgoed | 8 | - | 273 N | 496 N | 719 N |
Totaal | 2.380 N | 2.971 N | 1.821 N | 1.494 N |
Deelmobiliteit
De komende jaren geven we deelmobiliteit een boost door actief een aanjagende rol hierin te nemen. Deelmobiliteit kan bijdragen aan een lager autobezit, wat meer ruimte geeft in de woonkernen. De aanjaagfunctie moet bestaan uit acties die ertoe leiden dat de juiste private partijen of bewonersinitiatieven de juiste projecten initiëren.
Schaalsprong mobiliteit
Ede zal de komende jaren verder groeien en verstedelijken (11.000-15.000 woningen en bedrijven). Daarbij is het belangrijk dat de bereikbaarheid goed blijft. We gaan verkeerskundige onderzoeken doen die inzichtelijk maken welke toekomstige investeringen in mobiliteit nodig zijn bij verschillende groeiscenario's. Ruimtelijke inpasbaarheid, consequenties voor andere beleidsvelden en een kostenraming maken onderdeel uit van deze onderzoeken.
Gedragsveranderingen verkeersdeelnemers
Verkeersongevallen zijn steeds minder locatiegebonden. Dit komt doordat oorzaken als appen, alcohol en drugs een steeds grotere rol spelen bij ongevallen. We gaan daarom inzetten op gedragsverandering van verkeersdeelnemers. Bijvoorbeeld via educatieprojecten en een pilot met gratis rijbewijzen, in ruil voor het volgen van een cursus over het gevaar van drank, drugs en appen in het verkeer.
Fietsparkeren - Ede Centrum
We onderzoeken de mogelijkheden om te komen tot een extra fietsenstalling ter verbetering van het fietsparkeren in Ede Centrum. Dit vergroot de aantrekkelijkheid van het centrum en verlaagd de drempel om met de fiets te komen. In 2023 stellen we een businesscase op voor het realiseren van een tweede inpandige fietsenstalling.
Fietsplan 2.0
Als onderdeel van het bereikbaar houden van onze gemeente en onze ambitie op duurzame mobiliteit, blijven we investeren in de fietser. Er komt een Fietsplan 2.0 waarin we op basis van het huidige Fietsplan en de Koersnota Mobiliteit verschillende, logisch samenhangende uitvoeringsscenario’s opstellen om te komen tot nieuwe uitvoeringsplannen.
Fietsverbinding Ede-Lunteren
Om te komen tot realisatie van een fietsverbinding tussen Ede en Lunteren wordt eerst de ruimtelijke inpasbaarheid verkend en een kostenraming gemaakt. Onderdeel van deze verbinding is een verbeterde oversteek van de N224.
Fietspad langs Westzoom
Een eerste studie naar ruimtelijke inpasbaarheid van een fietspad langs de Westzoom is uitgevoerd met verbetervoorstellen voor de verkeersveiligheid. De studie en de voorstellen gaan we verder uitwerken (participatief) en we bereiden verdere besluitvorming voor.
Onderzoek mogelijkheden 60km N224
We doen onderzoek naar de mogelijkheden om de verkeerssnelheid op de N224 naar 60 km/u te verlagen. Voor de verkeersveiligheid is het van belang om de snelheid in overeenstemming te brengen met de inrichting van de weg.
Herinrichting 50km wegen - terugbrengen naar 30km
Bij de 50 km/u-wegen die niet tot het basisnetwerk behoren, gaan we verkennen of het auto-, fiets- en voetgangersverkeer gescheiden kan worden. Waar dit niet mogelijk is, willen we de snelheid op termijn terugbrengen naar 30 km/u. We laten in 2023 en 2024 een onderzoek uitvoeren, inclusief schetsontwerpen en kostenramingen.
Kruispunt Gelderse Vallei
Het Kruispunt bij ziekenhuis de Gelderse Vallei is één van onze zwaarst belaste kruispunten. Om hier de veiligheid en doorstroom te verbeteren, onderzoeken we of het autoverkeer gescheiden kan worden van fietsers en voetgangers. Daarop volgt een besluit over eventuele reconstructie van het kruispunt.
Opgave landelijk gebied
Via de opgave landelijke gebied werken we aan een vitaal landelijk gebied met toekomstperspectief voor iedereen. De opgave richt zich op het herstellen van de natuurlijke balans, het voldoen aan landelijke doelen en het bieden van perspectief voor ondernemers, bewoners en boeren.
Er zijn drie programma’s in uitvoering: robuuste natuurversterking, landbouwtransitie en inclusieve ruimtelijke inrichting. We stellen geld beschikbaar om hieraan een vervolg te geven en verdere te stappen te maken. Ook compenseren we de aflopende Impuls landbouw en natuur en Klimaatadaptatie en houden rekening met de bijdrage aan regio Foodvalley voor de regionale opgave landelijk gebied.
Ede energieneutraal 2030
We continueren de aanpak van het Programma Ede Energieneutraal. Het Rijk heeft aangekondigd dat gemeenten structureel middelen gaan krijgen om het Klimaatakkoord uit te voeren. Wanneer hierover duidelijkheid komt, kunnen we de afweging maken om de aanpak te gaan intensiveren.
Gebiedsproces Otterlo
We gaan verder met het gebiedsproces Otterlo. Dit is een de nadere uitwerking van de Omgevingsvisie, waarbij de vastgestelde vijf strategische keuzes integraal worden benaderd. Het gebiedsproces is een participatief traject waarbij er met de mensen in Otterlo gekeken wordt waar knelpunten en kansen liggen. Het proces begint met een visie op Otterlo, waarna opgaven benoemd worden die op hun beurt weer kunnen leiden tot initiatieven en/of projecten.
Beheerplan natuurgebieden
In lijn met de uitgangspunten van het Beheerplan Natuurgebieden vastgesteld wordt in 2022 een uitvoeringsprogramma opgesteld. Daarin staan per deelgebied de noodzakelijke beheermaatregelen. We stellen middelen beschikbaar om het beheer van onze natuurgebieden op het benodigde niveau te kunnen uitvoeren.
Verduurzaming gemeentelijk vastgoed
We gaan verder met het investeren in de duurzaamheid van het gemeentelijk vastgoed conform de routekaart energieneutraal. Doel is om in de periode 2023 - 2026 16 gebouwen te verduurzamen met een bijbehorende investering van € 16 miljoen. Hieronder vallen drie gebouwen met het grootste energieverbruik in de portefeuille (Raadhuis, Cultura en Friso Kazerne).