| Bedragen x € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Stelpost onderuitputting | 1.250 N | ||||
Inhuur personeel a.g.v. ziekteverzuim | 600 N | ||||
Onvoorzien | 100 V | ||||
Reserve Steun en Herstel Corona | 1.500 V | ||||
Deelneming - dividend BNG | 53 N | ||||
Deelneming - bovenstatutair dividend ACV 2021 | 100 N | ||||
Onttrekking voorziening afval | 100 V | ||||
Deelneming - bovenstatutair dividend ACV | 100 N | 100 N | 100 N | 100 N | 100 N |
OZB - areaaluitbreiding | 100 V | 100 V | 100 V | 100 V | 100 V |
OZB - verevening areaaluitbreiding | 80 N | 80 N | 80 N | 80 N | 80 N |
Voorziening wachtgeld wethouders | 320 N | ||||
Financiering | 700 V | ||||
Verkopen commerciële vastgoedportefeuille | 246 V | ||||
Huurderving | 130 N | ||||
Huuropbrengsten | PM | ||||
Onderhoud | PM | ||||
Brandstofverkooppunten | 90 N | ||||
Totaal | 23 V | 80 N | 80 N | 80 N | 80 N |
Stelpost onderuitputting € 1.250.000 N
De stelpost onderuitputting is in het verleden opgenomen omdat vrijwel elke jaarrekening met een positief resultaat werd afgesloten. We gaven dus minder uit dan we beschikbaar hadden, dit werd als onwenselijk ervaren. Om dit op te vangen heeft de gemeenteraad besloten om jaarlijks € 1,25 miljoen meer uit te geven dan dat er opbrengsten tegenover stonden. De achterliggende gedachte hierbij is dat lopende het jaar op diverse posten minder wordt uitgegeven (onderuitputting). Deze stelpost staat dus voor de te verwachte onderuitputting/voordelen op de verschillende programma’s.
Het mooiste zou zijn wanneer in de begroting per programma de onderuitputting wordt opgenomen. Helaas is dit niet mogelijk, aangezien dit per jaar kan verschillen. Vandaar deze stelpost op programma 8. In de actualisatie komt dit als volgt tot uiting:
- De voordelen als gevolg van onderuitputting worden conform de regelgeving verantwoord op de diverse programma’s.
- Gezien deze verantwoording per programma wordt het verwachte voordeel van € 1,25 miljoen op programma 8 niet gerealiseerd en is derhalve een nadeel.
Inhuur personeel als gevolg van hoog ziekteverzuim € 600.000 N
In 2021 zagen we een sterk stijgend ziekteverzuim. Dit is in 2022 zelfs nog iets gestegen. Het hoog langdurig ziekteverzuim wordt mede veroorzaakt door corona en met name de gevolgen daarvan door het thuiswerken. Er is minder verbinding en minder aandacht waardoor niet tijdig kan worden gesignaleerd en worden bijgestuurd.
Corona veroorzaakt een deel van de verzuimstijging, maar ook de verhoogde werkdruk verklaart een deel van de stijging. Wij constateren dat we als organisatie een schaalsprong doorleven en dat de organisatie-inrichting zich hier nog niet voldoende op heeft kunnen aanpassen. Het gemiddeld jaarpercentage ziekteverzuim blijft hoog. Om de productie op peil te houden moest op meerdere plekken in de organisatie worden ingehuurd. We kunnen constateren dat hiermee in zijn algemeenheid de productie in Ede niet is aangetast. De bedrijfsvoeringskosten zijn volgens afspraak ten laste gebracht van de reserve Personele lasten. Gezien de extreme omstandigheden legt dit echter een te zware last op deze reserve. Daarom stellen wij voor om, net als vorig jaar, een extra dotatie te doen aan de bestemmingsreserve Bedrijfsmiddelen Personeel.
Onvoorzien € 100.000 V
Ten laste van het budget Onvoorzien betaalt de gemeente toegewezen planschades. Dit jaar verwachten we geen beroep op dit budget en kan het volledige budget van € 100.000 vrijvallen.
Reserve Steun en Herstel Corona € 1.500.000 V
De reserve Steun en Herstel Corona is gevormd om waar nodig snel en adequaat in te kunnen spelen op te nemen maatregelen in het kader van de coronacrisis. We hebben de daartoe ontvangen rijksmiddelen in de reserve gestort. Zoals in de paragraaf Gevolgen Corona wordt vermeld ronden we de Herstelagenda en overige activiteiten in de loop van 2023 af. De verwachting is dat bij de Programmarekening 2022 € 1,5 miljoen kan vrijvallen. Dit zijn de resterende middelen voor de TONK-regeling en de ontvangen middelen voor schuldenbeleid. Voor de TONK-regeling geldt dat we daar meer voor hebben ontvangen dan er beroep op is gedaan. Voor het schuldenbeleid geldt dat als gevolg van corona minder inwoners dan verwacht een beroep hebben gedaan op de schulddienstverlening. We blijven de komende periode nauwlettend de ontwikkeling van de bestaanszekerheid van onze inwoners monitoren.
De resterende middelen van de reserve vallen vrij in 2023.
Deelneming - dividend BNG € 53.000 N
De aandeelhouders BNG Bank hebben op 21 april 2022 ingestemd om 60% van de beschikbare winst uit te keren. Dit betekent dat het dividend nog altijd enigszins achterblijft bij het (begrote) dividend van voor de coronaperiode. Een nadelig effect van € 53.000.
Deelneming - (boven statutair) dividend ACV 2021 € 100.000 N
Onttrekking voorziening afval € 100.000 V
Deelneming - bovenstatutair dividend ACV € 100.000 N
Conform besluitvorming bij de Perspectiefnota 2020-2023 komt het boven statutaire dividend ten gunste van het product afval. De aandeelhouders ACV NV hebben besloten om over het jaar 2021 geen boven statutair dividend betaalbaar te stellen (€ 100.000 N), maar het resultaat toe te voegen aan het eigen vermogen. Dit betekent dat de begrote dotatie aan de voorziening Afval incidenteel vervalt (€ 100.000 V).
Daarnaast dient de meerjarige verwerking van dit besluit gecorrigeerd te worden. Dit is gebeurd met een onttrekking uit de algemene reserve, terwijl dit ten laste van het meerjarenperspectief verwerkt had moeten worden (€ 100.000 N).
OZB - areaaluitbreiding € 100.000 V
OZB - verevening areaaluitbreiding € 80.000 N
Door areaaluitbreiding stijgt de structurele opbrengst van de onroerendezaakbelasting met € 100.000. De toegenomen waarde vertaalt zich in een verevening van de algemene uitkering. Dit zorgt voor een nadelig effect van € 80.000. Het netto-effect van de areaaluitbreiding wordt hierdoor € 20.000.
Voorziening wachtgeld wethouders € 320.000 N
Als gevolg van een wethouderswisseling is de gemeente gehouden om wachtgeld uit te keren. De totale verwachte verplichting wordt ingeschat op € 320.000. Voor deze niet reguliere uitgaven houdt de gemeente geen budget aan in de begroting en leidt dit tot een nadeel. Bij het opstellen van de programmarekening wordt dit bedrag nogmaals getoetst voor de dotatie aan de Voorziening Wachtgeldverplichtingen.
Financiering € 700.000 V
Binnen het financieringsproduct houden we rekening met toekomstige stijgingen van rentetarieven. Hoewel eind 2022 de rente fors is gaan stijgen, verwachten wij over het lopende boekjaar een voordeel. We hoeven in 2022 grote nieuwe leningen aan te trekken.
Verkopen commerciële vastgoedportefeuille € 246.000 V
Conform het vastgestelde beleid in de Vastgoednota 2017 wordt vastgoed dat wordt verhuurd ten behoeve van niet-beleidsondersteunende activiteiten, zoals commercieel vastgoed, indien mogelijk verkocht. Dit jaar worden twee percelen grond verkocht voor € 346.000. Dit resulteert in een in een meeropbrengst van € 246.000 ten opzichte van de hiervoor begrote taakstelling van € 100.000.
Huurderving € 130.000 N
In drie objecten is sprake van gedeeltelijke leegstand. Ook is bij een aantal objecten met de nieuwe huurder een lagere huur overeengekomen dan begroot. Dit zorgt voor een nadelig effect van € 130.000.
Huuropbrengsten PM
Op het grootste deel van onze huurcontracten vindt indexatie plaats. De indexatie is gekoppeld aan de prijsindex CPI. Vanwege de hoge inflatie worden contracten in het tweede halfjaar van 2022 met een hoog percentage geïndexeerd. Dit leidt tot hogere inkomsten dan begroot. Omdat het toe te passen indexeringscijfer nog niet voor alle contracten bekend is, is het exacte voordeel nog niet te bepalen.
Onderhoud PM
De kosten van het onderhoud aan onze gebouwen zijn door de prijsstijgingen aanzienlijk gestegen. Een deel van ons onderhoud was reeds aanbesteed, maar door de stijging van de materiaalkosten zijn de uitvoerende partijen soms genoodzaakt extra kosten in rekening te brengen. De verwachting is dat het onderhoudsbudget eind 2022 wordt overschreden, maar het exacte nadeel is nog niet te bepalen.
Brandstofverkooppunten € 90.000 N
In de commerciële vastgoedportefeuille zitten een aantal brandstofverkooppunten. In de huurovereenkomsten is overeengekomen dat de huur afhankelijk is van de hoeveelheid verkochte brandstof. De vraag naar brandstof is afgenomen. Dit resulteert in lagere huuropbrengsten van € 90.000.