Bijlage 1D - Overzicht algemene dekkingsmiddelen
Conform artikel 8 lid 5 van de BBV dient een overzicht algemene dekkingsmiddelen te worden opgenomen in de begroting en de jaarrekening.
Algemene dekkingsmiddelen | Bedragen x € 1.000 |
---|---|
Overzicht algemene dekkingsmiddelen 2023 | Begroting |
Algemene uitkering | 239.759 |
Bespaarde rente | 2.116 |
Onvoorzien | 100 |
Dividend BNG | 299 |
Dividend ACV | 180 |
OZB | 28.038 |
Hondenbelasting | 398 |
Toeristenbelasting | 1.203 |
Forensenbelasting | 892 |
Totaal | 272.985 |
Overzicht incidentele baten en lasten
Het overzicht van incidentele baten en lasten helpt de gebruiker in zijn oordeelsvorming over het wettelijke structureel en reëel evenwicht van de begroting. Ede omarmt het principe dat structurele lasten door structurele baten moeten worden gedekt. Incidentele lasten mogen wel door structurele baten worden gedekt maar niet andersom.
Een aandachtspunt bij het interpreteren van deze financiële informatie is de aard van baten en lasten. Vanuit het uitgangspunt dat de uitvoering van de taakvelden zich over lengte van jaren uitstrekt, volgt de conclusie dat alle baten en lasten in principe structureel van aard zijn. In de praktijk komen echter zowel in de begroting als in de rekening incidentele baten en lasten voor. Veelal wordt dit veroorzaakt door eenmalige gebeurtenissen/besluiten die zowel onverwacht als voorzien kunnen zijn. Voor de begroting definieert Ede incidentele posten indien deze niet stelselmatig zijn en een onvoorwaardelijke einddatum hebben met een ondergrens van € 500.000. Deze beïnvloeden het structureel en reëel begrotingsevenwicht. Pas na het elimineren van deze posten ontstaat het structurele begrotingssaldo.
Overzicht van incidentele baten en lasten | Bedragen x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
A. Begroting exclusief ‘nieuw beleid conform hoofdstuk 2’ | -17.477 | -10.772 | -9.325 | 12.231 |
Af: Elimineren incidentele lasten - programma's | -22.908 | -18.536 | -7.506 | 558 |
Bij: Elimineren incidentele baten - programma's | 23.260 | 17.980 | 5.922 | 222 |
Af: Elimineren incidentele toevoeging aan reserves | -25.600 | -33.240 | -17.990 | -10.927 |
Bij: Elimineren Incidentele onttrekking aan reserves | 26.262 | 31.587 | 21.195 | 9.756 |
Subtotaal structureel deel van de begroting exclusief nieuw beleid | -16.463 | -12.981 | -7.704 | 11.840 |
B. Nieuw beleid conform hoofdstuk 2 | 16.399 | 17.863 | 18.782 | 19.920 |
Toevoeging: Structurele baten | -4.400 | -13.300 | -13.100 | -11.000 |
Structureel saldo van de begroting totaal | -4.464 | -8.418 | -2.022 | 20.760 |
Een min in de telling geeft aan dat er meer structurele baten zijn dan structurele lasten: structureel begrotingsevenwicht. We zien dat we voor de begroting (2023) aan deze vereiste voldoen en dat het laatste jaar van de meerjarenraming past in hetgeen in hoofdstuk 6 al is verwoord over het ravijn.
Het gemaakte onderscheid in de tabel zorgt dat zichtbare aansluiting kan worden gezocht met de programmaplannen (exclusief nieuw beleid) en de plannen ‘nieuw beleid’ in hoofdstuk 2 die een relatie hebben met de financiële vertaling van het bestuursakkoord.
Ad A. Incidentele lasten programma's
Uit een beoordeling van de lasten op productniveau is naar voren gekomen dat een aantal lasten als incidenteel wordt aangemerkt. We hebben hierbij een ondergrens van € 500.000 gehanteerd conform de nota Incidentele Baten en Lasten.
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Incidentele lasten | Programma | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | Toelichting |
Uitgaven Investerings-impuls Ede | Div | 1.447 | 123 | - | - | Uit fonds zijn incidentele kosten betaald. Fonds loopt af. |
Afwikkeling projecten | 5. Ruimtelijke ontwikkeling | 14.526 | 710 | 2.828 | -558 | Bij afwikkeling project wordt de boekwaarde van de balans in resultaat verantwoord met als tegenhanger in 2023 een bate uit vrijval voorziening. |
Projecten VP/WFC | 5. Ruimtelijke ontwikkeling | 6.935 | 17.703 | 4.678 | - | Zeer grote projecten die eindigheid kennen en zorgen voor grote uitbijters in zowel baten als lasten. |
Incidentele lasten | 22.908 | 18.536 | 7.506 | -558 |
Ad A. Incidentele baten programma's
Uit een beoordeling van de baten op productniveau is naar voren gekomen dat een aantal baten als incidenteel wordt aangemerkt. We hebben hierbij een ondergrens van € 500.000 gehanteerd conform de nota Incidentele Baten en Lasten.
| Bedragen x € 1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Incidentele baten | Programma | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | Toelichting |
Vrijval Voorziening Negatieve plannen | 5. Ruimtelijke ontwikkeling | 20.656 | - | - | - | Vrijval reserve i.v.m. afwikkeling van projecten, zie ook lasten. |
Projecten VP/WFC | 5. Ruimtelijke ontwikkeling | 2.030 | 17.433 | 5.400 | - | Zeer grote projecten die eindigheid kennen en zorgen voor grote uitbijters in zowel baten als lasten. |
Onttrekking voorziening afval | 7. Kwaliteit leefomgeving | 574 | 547 | 522 | 222 | Naar analogie BBV-bepaling over reserves als incidenteel aangemerkt |
Incidentele baten | 23.260 | 17.980 | 5.922 | 222 |
Ad A. Incidentele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
De basisgedachte is dat alle mutaties in de reserve een incidenteel karakter hebben. Uit de telling van de reservestortingen en de onttrekkingen in de acht programma's zijn de mutaties geëlimineerd van de reserves die een structureel karakter hebben. Het gaat om onderstaande groepen van reserves:
- Reserves die we aanhouden ter egalisatie van kapitaallasten in de begroting.
- Bedrijfsmiddelenreserves, die gedeeltelijk kenmerkt van egalisatie van kapitaallasten bezitten.
- Reserves die we als bron in stand houden en waarvan we de rentebaten inzetten in de begroting.
Voor een overzicht van de incidentele en structurele reserves wordt verwezen naar bijlage 2 Meerjarenoverzicht reserves.
Ad B. Structurele lasten
Onderstaande voorstellen uit hoofdstuk 2 merken we aan als voorstellen met een structureel karakter.
Bedragen x € 1.000 | ||||
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Doorwerking actualisatie - prijscompensatie - energie | 6.800 | 7.389 | 6.552 | 5.487 |
Knelpunten | ||||
Budget voor bedrijfsvoering SSE | - | 85 | 85 | 85 |
Onderwijshuisvesting - doorbelasting vastgoed | 206 | 206 | 206 | 206 |
VGGM Gezondheidszorg | 157 | 157 | 157 | 157 |
Strategische agenda Regio Foodvalley | 240 | 240 | 240 | 240 |
Convenant Kruller Muller | 20 | 20 | 20 | 20 |
E-depot (digitaal archief) | 146 | 187 | 188 | 188 |
Vastgoed - meerjarenonderhoud | 398 | 398 | 398 | 398 |
Realisatiekracht | ||||
Realisatiekracht | 2.500 | 3.000 | 4.000 | 5.000 |
Bestuursakkoord - samen thuis | ||||
Kwaliteit openbare ruimte - beheer | 4.000 | 3.915 | 3.831 | 2.948 |
Kwaliteit openbare ruimte - vervanging | - | 85 | 169 | 252 |
Ede Doet | 130 | 137 | 137 | 137 |
Aanpak van ondermijning | 485 | 485 | 485 | 485 |
Wijkveiligheid toekomstperspectief | 270 | 270 | 270 | 270 |
Bestuursakkoord - samen leven | ||||
Onderwijshuisvesting - strategisch huisvestingspl. | - | - | - | 1.451 |
AED - netwerk | 75 | 75 | 107 | 107 |
Continuering programma Levendig Centrum | 200 | 200 | 200 | 200 |
Binnenstadsplatform Ede - bijdrage | 175 | 175 | 175 | 175 |
Bestuursakkoord - samen verder | ||||
Ede energieneutraal 2030 (scenario A++) | 1.192 | 667 | 500 | 500 |
Ede energieneutraal 2030 (scenario A++) - bijdrage rijk | -1.192 | -667 | - | - |
Verduurzaming gemeentelijk vastgoed | - | 273 | 496 | 719 |
Beheerplan natuurgebieden | 275 | 275 | 275 | 275 |
Bestuursakkoord - Betrouwbare overheid en samenwerking | ||||
Expertisepunt participatie | 137 | 137 | 137 | 137 |
Heldere taal in onze teksten | 123 | 50 | 50 | 50 |
Voorstellen niet 1:1 bestuursakkoord | ||||
Doorontwikkeling cultura erfgoed | 33 | 33 | 33 | 33 |
Nieuwbouw turnhal | - | - | - | 330 |
Aanloopstraten Museumplein | 13 | 32 | 32 | 31 |
Voorrangsplein Slotlaan-Kranenburg | 16 | 39 | 39 | 39 |
16.399 | 17.863 | 18.782 | 19.920 |
Bovenstaande impliceert dat de overige voorstellen uit hoofdstuk 2 als incidenteel beschouwd worden. In de meeste gevallen worden de middelen voor een beperkt aantal jaren beschikbaar gesteld en kennen dus eindigheid. In volgende perspectiefnota’s vindt dan afweging plaats om activiteiten voort te zetten of niet.
De structurele baten bestaan voornamelijk uit de raming van de extra middelen jeugd (vanaf 2024).