Bijlagen

Bijlage 1D - Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Bijlage 1D - Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Conform artikel 8 lid 5 van de BBV dient een overzicht algemene dekkingsmiddelen te worden opgenomen in de begroting en de jaarrekening.

Algemene dekkingsmiddelen

Bedragen x € 1.000

Overzicht algemene dekkingsmiddelen 2023

Begroting

Algemene uitkering

239.759

Bespaarde rente

2.116

Onvoorzien

100

Dividend BNG

299

Dividend ACV

180

OZB

28.038

Hondenbelasting

398

Toeristenbelasting

1.203

Forensenbelasting

892

Totaal

272.985

 
Overzicht incidentele baten en lasten
Het overzicht van incidentele baten en lasten helpt de gebruiker in zijn oordeelsvorming over het wettelijke structureel en reëel evenwicht van de begroting. Ede omarmt het principe dat structurele lasten door structurele baten moeten worden gedekt. Incidentele lasten mogen wel door structurele baten worden gedekt maar niet andersom.

Een aandachtspunt bij het interpreteren van deze financiële informatie is de aard van baten en lasten. Vanuit het uitgangspunt dat de uitvoering van de taakvelden zich over lengte van jaren uitstrekt, volgt de conclusie dat alle baten en lasten in principe structureel van aard zijn. In de praktijk komen echter zowel in de begroting als in de rekening incidentele baten en lasten voor. Veelal wordt dit veroorzaakt door eenmalige gebeurtenissen/besluiten die zowel onverwacht als voorzien kunnen zijn. Voor de begroting definieert Ede incidentele posten indien deze niet stelselmatig zijn en een onvoorwaardelijke einddatum hebben met een ondergrens van € 500.000. Deze beïnvloeden het structureel en reëel begrotingsevenwicht. Pas na het elimineren van deze posten ontstaat het structurele begrotingssaldo.

Overzicht van incidentele baten en lasten

Bedragen x € 1.000

2023

2024

2025

2026

A.  Begroting exclusief ‘nieuw beleid conform hoofdstuk 2’
Saldo lasten -/- baten - startpunt begroting

-17.477

-10.772

-9.325

12.231

Af: Elimineren incidentele lasten - programma's

-22.908

-18.536

-7.506

558

Bij: Elimineren incidentele baten - programma's

23.260

17.980

5.922

222

Af: Elimineren incidentele toevoeging aan reserves

-25.600

-33.240

-17.990

-10.927

Bij: Elimineren Incidentele onttrekking aan reserves

26.262

31.587

21.195

9.756

Subtotaal structureel deel van de begroting exclusief nieuw beleid

-16.463

-12.981

-7.704

11.840

B.  Nieuw beleid conform hoofdstuk 2
Toevoeging: Structurele lasten

16.399

17.863

18.782

19.920

Toevoeging: Structurele baten

-4.400

-13.300

-13.100

-11.000

Structureel saldo van de begroting totaal

-4.464

-8.418

-2.022

20.760

Een min in de telling geeft aan dat er meer structurele baten zijn dan structurele lasten: structureel begrotingsevenwicht. We zien dat we voor de begroting (2023) aan deze vereiste voldoen en dat het laatste jaar van de meerjarenraming past in hetgeen in hoofdstuk 6 al is verwoord over het ravijn.

Het gemaakte onderscheid in de tabel zorgt dat zichtbare aansluiting kan worden gezocht met de programmaplannen (exclusief nieuw beleid) en de plannen ‘nieuw beleid’ in hoofdstuk 2 die een relatie hebben met de financiële vertaling van het bestuursakkoord.

Ad A.  Incidentele lasten programma's
Uit een beoordeling van de lasten op productniveau is naar voren gekomen dat een aantal lasten als incidenteel wordt aangemerkt. We hebben hierbij een ondergrens van € 500.000 gehanteerd conform de nota Incidentele Baten en Lasten.

Bedragen x € 1.000

Incidentele lasten

Programma

2023

2024

2025

2026

Toelichting

Uitgaven Investerings-impuls Ede

Div

1.447

123

-

-

Uit fonds zijn incidentele kosten betaald. Fonds loopt af.

Afwikkeling projecten

5. Ruimtelijke ontwikkeling

14.526

710

2.828

-558

Bij afwikkeling project wordt de boekwaarde van de balans in resultaat verantwoord met als tegenhanger in 2023 een bate uit vrijval voorziening.

Projecten VP/WFC

5. Ruimtelijke ontwikkeling

6.935

17.703

4.678

-

Zeer grote projecten die eindigheid kennen en zorgen voor grote uitbijters in zowel baten als lasten.

Incidentele lasten

22.908

18.536

7.506

-558

Ad A.  Incidentele baten programma's
Uit een beoordeling van de baten op productniveau is naar voren gekomen dat een aantal baten als incidenteel wordt aangemerkt. We hebben hierbij een ondergrens van € 500.000 gehanteerd conform de nota Incidentele Baten en Lasten.

 

Bedragen x € 1.000

Incidentele baten

Programma

2023

2024

2025

2026

Toelichting

Vrijval Voorziening Negatieve plannen

5. Ruimtelijke ontwikkeling

20.656

-

-

-

Vrijval reserve i.v.m. afwikkeling van projecten, zie ook lasten.

Projecten VP/WFC

5. Ruimtelijke ontwikkeling

2.030

17.433

5.400

-

Zeer grote projecten die eindigheid kennen en zorgen voor grote uitbijters in zowel baten als lasten.

Onttrekking voorziening afval

7. Kwaliteit leefomgeving

574

547

522

222

Naar analogie BBV-bepaling over reserves als incidenteel aangemerkt

Incidentele baten

23.260

17.980

5.922

222

Ad A. Incidentele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
De basisgedachte is dat alle mutaties in de reserve een incidenteel karakter hebben. Uit de telling van de reservestortingen en de onttrekkingen in de acht programma's zijn de mutaties geëlimineerd van de reserves die een structureel karakter hebben. Het gaat om onderstaande groepen van reserves:

  • Reserves die we aanhouden ter egalisatie van kapitaallasten in de begroting.
  • Bedrijfsmiddelenreserves, die gedeeltelijk kenmerkt van egalisatie van kapitaallasten bezitten.
  • Reserves die we als bron in stand houden en waarvan we de rentebaten inzetten in de begroting.

Voor een overzicht van de incidentele en structurele reserves wordt verwezen naar bijlage 2 Meerjarenoverzicht reserves.

Ad B.  Structurele lasten
Onderstaande voorstellen uit hoofdstuk 2 merken we aan als voorstellen met een structureel karakter.

Bedragen x € 1.000

2023

2024

2025

2026

Doorwerking actualisatie - prijscompensatie - energie

6.800

7.389

6.552

5.487

Knelpunten

Budget voor bedrijfsvoering SSE

85

85

85

Onderwijshuisvesting - doorbelasting vastgoed

206

206

206

206

VGGM Gezondheidszorg

157

157

157

157

Strategische agenda Regio Foodvalley

240

240

240

240

Convenant Kruller Muller

20

20

20

20

E-depot (digitaal archief)

146

187

188

188

Vastgoed - meerjarenonderhoud

398

398

398

398

Realisatiekracht

Realisatiekracht

2.500

3.000

4.000

5.000

Bestuursakkoord - samen thuis

Kwaliteit openbare ruimte - beheer

4.000

3.915

3.831

2.948

Kwaliteit openbare ruimte - vervanging

85

169

252

Ede Doet

130

137

137

137

Aanpak van ondermijning

485

485

485

485

Wijkveiligheid toekomstperspectief

270

270

270

270

Bestuursakkoord - samen leven

Onderwijshuisvesting - strategisch huisvestingspl.

1.451

AED - netwerk

75

75

107

107

Continuering programma Levendig Centrum

200

200

200

200

Binnenstadsplatform Ede - bijdrage

175

175

175

175

Bestuursakkoord - samen verder

Ede energieneutraal 2030 (scenario A++)

1.192

667

500

500

Ede energieneutraal 2030 (scenario A++) - bijdrage rijk

-1.192

-667

Verduurzaming gemeentelijk vastgoed

273

496

719

Beheerplan natuurgebieden

275

275

275

275

Bestuursakkoord - Betrouwbare overheid en samenwerking

Expertisepunt participatie

137

137

137

137

Heldere taal in onze teksten

123

50

50

50

Voorstellen niet 1:1 bestuursakkoord

Doorontwikkeling cultura erfgoed

33

33

33

33

Nieuwbouw turnhal

330

Aanloopstraten Museumplein

13

32

32

31

Voorrangsplein Slotlaan-Kranenburg

16

39

39

39

16.399

17.863

18.782

19.920

Bovenstaande impliceert dat de overige voorstellen uit hoofdstuk 2 als incidenteel beschouwd worden. In de meeste gevallen worden de middelen voor een beperkt aantal jaren beschikbaar gesteld en kennen dus eindigheid. In volgende perspectiefnota’s vindt dan afweging plaats om activiteiten voort te zetten of niet.
De structurele baten bestaan voornamelijk uit de raming van de extra middelen jeugd (vanaf 2024).

Deze pagina is gebouwd op 05/01/2023 11:40:44 met de export van 09/29/2022 15:33:51