Home

Samen werken aan de toekomst

Bedragen x € 1.000

Overige voorstellen

progr.

2023

2024

2025

2026

 Organisatie       

 Realisatiekracht 

8

2.500 N

3.000 N

4.000 N

5.000 N

 Overig

 Onderwijshuisting - doorbelasting vastgoed 

1

206 N

206 N

206 N

206 N

Nieuwbouw turnhal

1

-

-

-

330 N

Budget voor bedrijfsvoering SSE

1

85N

85N

85N

Erfgoed - tegemoetkoming

1

20 N

45 N

70 N

70 N

Erfgoed - biotopen

1

-

50 N

50 N

-

Doorontwikkeling Cultura erfgoed

1

33 N

33 N

33 N

33 N

Vorming gemeenschappelijke regeling Knooppunt 

2

150 N

 N

 N

 N

 BWD huis De Kolk 

2

130 N

 N

 N

 N

 BWD huis Bennekom en buurthuizen

2

130 N

50 N

-

-

 VGGM Gezondheidszorg 

2

157 N

157 N

157 N

157 N

Fietspakeren - exploitatie stalling

4

-

-

-

-

Aanloopstraten Museumplein

4

13 N

32N

32N

31N

 IJsbaan 

4

25 N

25 N

 N

 N

 Strategische agenda Regio Foodvalley 

4

240 N

240 N

240 N

240 N

Voorrangsplein Slotlaan-Kranenburg

4

15 N

39 N

39 N

39 N

Gebiedsontwikkeling De Ginkel

5

560 N

1.381 N

-

-

 Bijdrage vitale vakantieparken Veluwe 

5

45 N

45 N

45 N

45 N

 Ontwikkelcapaciteit Oddv 

5

83 N

83 N

83 N

 N

 Tijdelijk openhouden brandweerpost Stadspoort 

6

150 N

150 N

150 N

150 N

 Inwonersinitiatief Wekerom (Edeseweg) 

7

100 N

 N

 N

 N

 Convenant Kruller Muller 

8

20 N

20 N

20 N

20 N

 Wet Open Overheid 

8

153 N

86 N

63 N

26 N

 E-depot (digitaal archief) 

8

146 N

187 N

188 N

188 N

 Vastgoed - meerjarenonderhoud 

8

398 N

398 N

398 N

398 N

 Verkiezingen 

8

93 N

93 N

93 N

93 N

 Totaal

2.867 N

3.405 N

1.952 N

2.111 N

Realisatiekracht
Een adequaat ingerichte en toegeruste ambtelijke organisatie is van belang voor het uitvoeren van de wettelijke taken, reguliere dienstverlening en het uitvoeren van de ambities van het bestuur. De gemeente Ede heeft een zeer efficiënt ingerichte organisatie om het werk kunnen doen. Maar gezien de groei van Ede, de schaalsprong, de veranderende context waarin de gemeente zich begeeft en de grote maatschappelijke opgaven die voor ons liggen, ervaren we dat de realisatiekracht van onze organisatie steeds verder onder druk komt te staan. We werken daarom toe naar een toekomstbestendige organisatie en versterken waar nodig. Naast het vergroten van de uitvoeringscapaciteit betreft het versterking van het strategisch vermogen (om uitvoering beter te richten), versterking van contractmanagement, juridische functies en projectbeheersing. Wij verwachten dat daarvoor een bedrag nodig is oplopend tot € 5 miljoen structureel.

Onderwijshuisvesting - doorbelasting vastgoed
Jaarlijks worden ten laste van budgetten voor onderwijs kosten doorbelast voor uitvoering van onderwijsactiviteiten in onze multifunctionele accommodaties. Tot dusverre werden deze opgevangen binnen de exploitatiebudgetten van onderwijshuisvesting. De laatste jaren komen deze budgetten steeds meer onder druk te staan, bijvoorbeeld door inzet voor de wettelijke verplichte eerste inrichting van scholen.

Nieuwbouw Turnhal
Turnaccommodatie Turnstede is belangrijk in onze basisinfrastructuur. De voorziening is gedateerd en voldoet niet meer aan de sporttechnische eisen. We werken aan de nieuwbouw van de brandweerkazerne op sportpark Peppelensteeg. In een uitgewerkte variantenstudie, wordt een investering geraamd van € 6,8 miljoen voor de turnhal. De ontwikkeling van een nieuwe turnaccommodatie wordt meegenomen in de variantenstudie van de brandweerkazerne.

Budget voor bedrijfsvoering Sport Service Ede
Sportservice Ede (SSE) is de belangrijkste uitvoeringspartner op sportgebied voor Ede. Voor de toekomstbestendigheid van SSE/De Peppel is het noodzakelijk dat beide organisaties de CAO gaan voeren voor de verzelfstandigde maatschappelijke Organisaties (VERMO). Deze CAO is gebruikelijk bij sportbedrijven. SSE blijft zo een aantrekkelijke werkgever die de opdrachten van de gemeente kan blijven uitvoeren.

Erfgoed - tegemoetkomingsregeling
We kennen een tegemoetskomingsregeling voor de instandhouding van momumenten. De afgelopen jaren is het budget niet meegegroeid met de omvang van het monumentenbestand en de gestegen arbeids- en materiaalkosten.

Erfgoed - biotopen
De introductie van de Omgevingswet verplicht gemeenten regels op te stellen in het Omgevingsplan ter voorkoming van aantasting van de omgeving van rijks- en gemeentelijke monumenten die zijn beschermd. Voor ieder monument moet de gemeente een eigen biotoop vaststellen met passende regels.  Gelet op de verscheidenheid aan monumenten is dit een maatwerkopgave.

Doorontwikkeling Cultura Erfgoed
Het is wenselijk dat Cultura Erfgoed zich als verbinder van de erfgoedorganisaties zich meer gaat richten op samenwerking om het verhaal van Ede aan de inwoners te vertellen. Vanuit de samenwerking kunnen grote overkoepelende projecten en (educatieve) activiteiten worden georganiseerd. Cultura Erfgoed zal ook nieuwe inwoners betrekken bij het aanbod aan erfgoed dat Ede te bieden heeft. Tevens is aandacht voor het aantrekken van nieuwe vrijwilligers voor alle erfgoedorganisaties in onze gemeente.

Vorming gemeenschappelijke regeling Knooppunt
De Jeugdwet wordt aangepast. In het wetsvoorstel ‘Verbetering beschikbaarheid specialistische zorg voor jeugdigen’ worden gemeenten in de jeugdhulpregio verplicht een regionale organisatie op te richten welke verantwoordelijk is voor de inkoop van specialistische zorg. Jeugdhulpregio FoodValley is op dit moment alleen een samenwerking van gemeenten. Om te komen tot een regionale organisatie is de vorming van een gemeenschappelijke regeling onontkoombaar.

BWD huizen De Kolk, Bennekom en buurthuizen
Voor zowel De Kolk als een onderzoek naar de ontmoetingslocaties in Bennekom (combi van bibliotheek, buurthuis en denksport), is in de lopende begroting 2022 budget opgenomen voor de eerste verkenningsfase. Voor De Kolk betrof dit het toewerken naar een keuze voor een locatie en voor Bennekom betrof dit een onderzoek naar de ontmoetingslocaties. Beide projecten komen in een vervolgfase waarvoor voorbereidingsbudget nodig is, zodat ze uitgewerkt kunnen worden in een definitief ontwerp inclusief begroting. Daarnaast is budget nodig voor het voorbereiden van geplande renovaties van Buurthuis De Schakel in Lunteren en Buurthuis De Meerpaal in Ede.

VGGM Gezondheidszorg
In de VGGM begroting voor 2023 zit een aantal effecten waardoor bijstelling van onze begroting noodzakelijk is.

Fietsparkeren - exploitatie stalling
We beheren de bewaakte fietsenstalling aan de Marktstraat. Bezoekers van het centrum kunnen hier gratis hun fiets stallen en gebruik maken van een openbaar toilet. Sinds 2022 zijn de loonkosten € 0,1 miljoen hoger dan begroot omdat meer gebruik gemaakt wordt van betaalde arbeidskrachten in plaats van vrijwilligers. In 2023 wordt het tekort opgevangen uit de opbrengst van het betaald parkeren. Volgend jaar komen we met een voorstel voor een structurele oplossing.

IJsbaan
We hebben nog voor twee jaar een doorlopende verplichting voor de jaarlijkse ijsbaan waarin de begroting niet voorziet.

Strategische agenda Regio Foodvalley
Gemeente Ede is onderdeel van de gemeenschappelijke regeling Regio Foodvalley (RFV). De begroting 2023 van de regio is vastgesteld. De bijdragen aan het regiokantoor en het mobiliteitsfonds zijn structureel opgenomen in onze begroting. De bijdrage aan de strategische agenda is afgelopen jaren uit incidentele middelen betaald, onder meer uit het Investeringsfonds Impuls Ede en leidt zo tot een knelpunt in onze begroting.

Voorrangsplein Slotlaan-Kranenburg
De verkeersregelinstallatie (vri) op dit kruispunt is dringend aan vervanging toe en het asfalt op de Slotlaan moet vervangen worden. De behoefte bestaat om hier de doorstroming te optimaliseren met het oog op de nieuwe uitrukroute van de brandweer vanaf 2026, het kruispunt verkeersveiliger te maken en de fietsverbinding Kernhem-centrum te versterken. Omdat een vri op het kruispunt overbodig is om het verkeer te regelen, kan het kruispunt tegelijkertijd heringericht worden met opheffen van verkeerslichten. Een voorlopig ontwerp leidt tot een investeringsvraag van € 0,9 miljoen.

Gebiedsontwikkeling De Ginkel
Het gebiedsplan De Ginkel is in 2020 door de raad vastgesteld. In najaar 2022 ronden we het definitieve ontwerp af, de bedoeling is dat het ontwerp bestemmingsplan vóór 1 januari 20203 gepubliceerd wordt. Vanwege voorwaarden voor subsidies en 80-jarige jubileum Airborne luchtlandingen willen we de uitvoering voor de zomer van 2024 afronden. De kosten voor het plan bedragen op basis van het voorontwerp € 4,9 miljoen. Na aftrek van bijdragen van derden en dekking uit de Bestemmingsreserve Cofinanciering resteert een nog te dekken bedrag van € 1,9 miljoen.

Bijdrage vitale Vakantieparken Veluwe
Ede werkt in regionaal verband aan ‘Veluwe-op-1’ om de Veluwe een eigentijds, goed functionerende toeristische regio te laten zijn. Vitale Vakantieparken is een groot project hierin, waar we afgelopen vier jaar intensief op in hebben gezet. We zijn volop bezig om met de opgedane kennis en ervaringen nog niet vitale parken te helpen verbeteren. Daarom willen we ook de komende vier jaar aansluiting houden bij dit programma.

Ontwikkelcapaciteit OddV
In de vastgestelde kaderbrief 2023 van de OddV heeft het bestuur voorgesteld om gedurende drie jaren extra geld beschikbaar te stellen om ‘het been bij te trekken’ om vragen die op de OddV afkomen op te pakken.

Tijdelijk openhouden brandweerpost Stadspoort
Bij de behandeling van de Programmabegroting 2022-2025 heeft de raad een amendement aangenomen om de brandweerpost Stadspoort open te houden totdat de nieuwe kazerne aan de Peppelensteeg wordt geopend.

Inwonersinitiatief Wekerom (Edeseweg)
In juni 2021 hebben de bewoners van de Edeseweg in Wekerom bij de gemeente een ontwerp ingediend voor een herinrichting van die weg. Het dossier heeft een lange voorgeschiedenis waarbij toezeggingen zijn gedaan en verwachtingen zijn gewekt. Voorgesteld wordt om met de belangenvereniging een project te starten om te komen tot een plan dat recht doet aan de klachten achter het initiatief, dat bijdraagt aan voetgangers- en fietsvriendelijkheid van het dorp, dat leidt tot vergroening van het dorp en dat past bij de actuele en voorziene ontwikkelingen in (de woningvoorraad) in en rond Wekerom.

Convenant Kröller-Müller
Ede heeft een samenwerkingsconvenant getekend met de Stichting Kröller-Müller Museum voor de periode 2022-2025, als vervolg op een eerder convenant. Het convenant bevat samenwerkingsafspraken en doelstellingen op het gebied van educatie en van positionering van Ede als innovatieve topregio.

Wet Open Overheid en digitaal archief (E-depot)
De Wet Open Overheid (Woo) is in mei 2022 in werking getreden en is de opvolger van de Wet Openbaarheid Bestuur. Het doel van de wet is te komen tot een meer transparante en betrouwbare overheid. De informatieverstrekking door de overheid wordt uitgebreid door niet alleen passief maar ook actief informatie te verstrekken. Bij overheden wordt de verplichting neergelegd om de (digitale) informatiehuishouding duurzaam op orde te brengen en te houden.
Om het archief toekomstbestendig te maken is in de archiefwet opgenomen dat elke gemeente verplicht een E-depot moet ontwikkelen voor de veilige bewaring van digitale (duurzaam toegankelijke) archiefbestanden.

Vastgoed - meerjarenonderhoud
In 2022 zijn voor het gemeentelijk vastgoed nieuwe Meerjaren Onderhoudsprogramma’s opgesteld. De plannen zijn up-to-date voor nieuwe wet- en regelgeving. Grote installaties zijn geïnspecteerd en beoordeeld op de technische staat. Meer vervangingen van installaties zijn voorzien als gevolg van de levensduur. De prijsstijgingen in de markt voor onderhoud zijn betrokken bij extra reserveringen voor prijscompensatie (hoofdstuk 4 Financiën). In de berekening is rekening gehouden met extra inkomsten uit hoofde van kostprijsdekkende huur.

Verkiezingen
Voor de komende vier jaar staan verkiezingen gepland, die leiden tot extra budgetvraag ten opzichte van de lopende begroting.

Deze pagina is gebouwd op 05/01/2023 11:40:44 met de export van 09/29/2022 15:33:51