Paragrafen

Gevolgen coronacrisis

 

Bedragen x € 1.000

Verloop Reserve Steun en Herstel Corona

Reserve stand saldo
1 jan. 2022

Sept.circ. '21 jaar 2022

Dec. circ. '21 jaar 2022

Totaal 

Verplicht

Beschikbaar
 medio 2022

Gemarkeerde compensatie gericht op thema’s

Lokale culturele voorzieningen, bwd huizen, vrijwilligersorganisaties

661

0

0

661

-630

31

Noodopvang kinderen, peuters, jeugd en jongeren

540

0

0

540

-127

413

Re-integratie dienstverl. bijstandsgerechtigden en participatie WSW

200

196

0

396

-200

196

Schuldenbeleid en bijzondere bijstand (incl. TONK)

1.445

264

0

1.709

0

1.709

Organisatie verkiezingen

0

0

194

194

-194

0

Afvalverwerking

181

0

0

181

0

181

Herstelagenda Sociaal verbonden

834

0

0

834

-579

255

Totaal gemarkeerde compensatie gericht op thema’s

3.861

460

194

4.515

-1.730

2.785

Vrij besteedbare compensatie

Inkomstenderving belastingen e.a. (afrekening 2020)

461

0

0

461

-309

152

Totaal vrij besteedbare compensatie

461

0

0

461

-309

152

Totaal

4.322

460

194

4.976

-2.039

2.937

 
De Herstelagenda Corona is tegelijkertijd met de perspectiefnota 2022 aan u aangeboden. Hierin hebben wij aangegeven op de voortgang hiervan periodiek terug te komen in de reguliere P&C instrumenten. Zo ook nu in deze programmabegroting.

Eind 2022 wordt de programmatische sturing vanuit de Herstelagenda afgerond. Op onderdelen zal de uitvoering van de acties nog doorlopen tot in 2023. Gelijktijdig wordt uitvoering gegeven aan de motie Lokale strategie coronabeleid, ingediend tijdens de behandeling van de voorjaarsbrief.

Om te komen tot een definitieve afronding van de Herstelagenda is naar verwachting nog maximaal € 0,5 miljoen benodigd. Gelet op de omvang van de Reserve Steun en Herstel Corona lijkt het saldo voldoende om de Herstelagenda uit te kunnen voeren en toe werken naar een afronding. Naar verwachting vallen de resterende middelen van de totale reserve Steun en Herstel Corona in 2023 vrij. In de Actualisatie, hoofdstuk 5, hebben wij aangegeven dat in 2022 al € 1,5 miljoen vrijvalt. In 2023 wordt, met tussenkomst van de Raadswerkgroep Programmabegroting, een voorstel gedaan hoe verder om te gaan met deze paragraaf in de p&c instrumenten.

Per actielijn uit de Herstelagenda schetsen we hieronder op hoofdlijnen de voortgang en wat er nodig is om tot afronding te komen:

1.   Veilige opstart: Door de elkaar snel opvolgende wijzigingen in maatregelen in 2021 is er veel capaciteit ingezet op het informeren en waar nodig handhaven van de coronamaatregelen. Organisatoren van evenementen stonden en staan nog steeds voor grote uitdagingen: reserves zijn uitgeput, inkomsten zijn onzeker en sponsoren zijn weggevallen. Omdat vrijwel alle organisatoren van Edese evenementen kampten met een tekort op hun begroting is besloten eenmalig DNA-evenementen die al meerdere jaren georganiseerd worden in de gemeenten financieel te steunen vanuit de Herstelagenda.
2   Levendige gemeente: De ingezette maatregelen concentreren zich op marketing en promotie, het versterken van online presentatie van bijvoorbeeld winkeliers, horeca, toerisme en recreatiebedrijven, ondersteuning van de culturele sector en het compenseren van de verlaagde reclamebelasting voor gerichte activiteiten/evenementen. Verwachting is dat nog enige gerichte ondersteuning nodig zal zijn, bijvoorbeeld om organisatoren een coronaplan te laten maken ter voorbereiding op een nieuwe opleving van het coronavirus.
3.   Sociaal verbonden: Deze actielijn is gericht op het stimuleren van ontmoeting, verbinding en ondersteuning met aandacht voor leefstijl, mentale en fysieke gezondheid en veerkracht. We ontwikkelden onder meer een subsidieregeling gericht op het versterken van het sociaal netwerk van onze inwoners. De regeling is bedoeld om bewonersinitiatieven, vrijwilligersorganisaties en (sport)verenigingen te stimuleren om activiteiten te organiseren. Daarnaast ondersteunden we in 2022 de formele organisaties voor specifieke knelpunten. We beoordelen in het najaar van 2022 of een verlenging van de ingezette subsidies en campagnes voor de eerste helft van 2023 wenselijk is.
4.   Brede talentontwikkeling jongeren: De coronacrisis heeft grote invloed op het onderwijs voor kinderen en jongeren. De Rijksoverheid investeert met het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) extra in het onderwijs om steun te bieden op cognitief, executief of sociaal-emotioneel vlak. Gemeente Ede en alle Edese scholen zetten met deze middelen in op die kinderen en gezinnen die extra steun kunnen gebruiken. Scholen zetten in op extra begeleiding op school. De gemeente investeert vooral in voor- en naschools aanbod. Beschikbare middelen kunnen tot aan de zomer van 2025 ingezet worden.
5.   Veerkrachtige en ondernemende gemeente: De vijfde en laatste actielijn richt zich op de aanpak vroegsignalering schulden; ondersteuning en begeleiding naar nieuw werk; scholing en ontwikkeling voor behoud van werk. Benodigde inzet per 2023 is opgenomen in programma 2 van deze programmabegroting. We kiezen hiermee voor een meer structurele vorm, aangezien de inzet op dit onderdeel bijdraagt aan preventie en een sterke sociale basis.

Via de Edese Impactmonitor Covid-19 volgen wij de sociale, maatschappelijke en economische impact van corona. Actuele cijfers vindt u via https://ede.incijfers.nl/dashboard/edese-impactmonitor-covid-19/.

Deze pagina is gebouwd op 05/01/2023 11:40:44 met de export van 09/29/2022 15:33:51