Ontwikkelingen die bijdragen aan de vragen vanuit de maatschappij en verbetering van onze dienstverlening zoals de Wet open overheid, Nieuwe Archiefwet, Omgevingswet, Internet of Things, Smart Cities, en datagedreven sturing hebben direct invloed op de eisen die worden gesteld aan onze informatie- en ICT-voorzieningen.
In 2023 werken wij aan:
Beleidsvoornemens Wet open overheid (Woo)
De Woo is in mei 2022 in werking getreden. Hierin is verplicht gesteld dat in de gemeentelijke begroting aandacht wordt besteed aan de beleidsvoornemens over de uitvoering van deze wet.
Ons beleidsvoornemen is om volgens, in overeenstemming met de Wet open overheid tot actieve openbaarmaking te komen van de in de wet benoemde categorieën in minimaal het tempo dat de rijksoverheid hiervoor stelt. Gemeenten hebben de tijd tot en met 2026 waarbij de rijksoverheid bij Koninklijk Besluit (KB) de komende jaren steeds een deadline zal aanwijzen waarop de openbaarmaking van specifieke categorieën gereed moet zijn. Op dit moment zijn er nog geen KB’s bekend gemaakt. In 2023 willen wij de volgende zes informatiecategorieën gereed hebben gemaakt voor actieve openbaarmaking:
1. Wet- en regelgeving;
2. organisatiegegevens;
3. vergaderstukken/ingekomen stukken gemeenteraad;
4. agenda’s en besluitenlijsten college;
5. jaarplannen/verslagen;
6. openbaarmaking van afgehandelde Woo-verzoeken.
Als per KB voor 2023 een andere fasering wordt bepaald, wordt deze fasering leidend voor de uitvoering.
Woo-verzoeken beantwoorden wij sinds 1-5-2022 volgens de bepalingen uit de Woo over de passieve informatieplicht. Ervaringen die wij opdoen met deze verzoeken gebruiken we om het werkproces te optimaliseren en zo onze dienstverlening waar nodig te verbeteren.
De informatiehuishouding wordt in 2023 verder op orde gebracht door kaders op te stellen die passen bij een digitaliserende organisatie en in 2023 de kwaliteit van ons informatiebeheer te meten.
Realisering E-depot
Archiefvorming bij de overheid verloopt steeds vaker digitaal in plaats van op papier. Ook digitale informatie moet duurzaam beheerd worden en toegankelijk blijven voor de toekomst. Dat doe je op een duurzame wijze door de inrichting van een e-depotvoorziening als onderdeel van de totale informatievoorziening. Vanuit wetgeving worden hieraan kwaliteitseisen gesteld en het depot moet passen binnen de gemeentelijke procesarchitectuur. In 2023 starten wij met de voorbereiding van de realisering van een e-depot.
Herziene interne I-visie: samenhang en focus
Voor een samenhangende en toekomstgerichte ondersteuning, facilitering en doorontwikkeling van onze informatievoorziening werken wij aan de hand van een interne I-visie om focus te houden op benodigde investeringen, projecten en programma’s op het gebied van ICT. Voor inwoners en ketenpartners zijn de resultaten hiervan terug te vinden in de dienstverlening die de gemeente Ede aanbiedt.
Wij herijken dit interne visiedocument dat een looptijd kende van 2018 – 2022; een concretisering van de I-visie is het ontwikkelen van een toetsingskader voor ontwikkelingen SmartCity. Hiermee kan vanuit een gezamenlijk vastgesteld beleid invulling worden gegeven aan ontwikkelingen op gebied van SmartCity
Informatieveiligheid blijft voortdurend aandacht vragen. In 2023 zullen wij zowel op technisch als op organisatorisch vlak onze weerbaarheid vergroten. Technisch gaan we nieuwe faciliteiten implementeren om beter te kunnen monitoren wat er op ons systemen gebeurt en snel te kunnen ingrijpen bij verdachte activiteiten. Daarnaast gaan we meer logbestanden bewaren zodat we incidenten beter kunnen analyseren. Organisatorisch gaan we nog meer aandacht geven aan opleiding en bewustwording, onder andere door hier diverse trainingen aan te bieden. Op basis van het nieuwe informatieveiligheidsbeleid gaan we de verantwoordelijkheid voor informatieveiligheid nadrukkelijke beleggen bij het management en de proces- en systeemeigenaren. We ondersteunen daarbij met risicoanalyses, advies en rapportages.