Bedragen x € 1.000
Rekening | Begroting | Begroting | Raming | Raming | Raming | |||||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |||||||
Lasten | 2.722 | N | 2.891 | N | 3.275 | N | 3.264 | N | 3.402 | N | 3.452 | N |
Baten | 1.494 | V | 1.584 | V | 1.615 | V | 1.637 | V | 1.637 | V | 1.637 | V |
Storting reserve | 212 | N | 190 | N | 74 | N | 115 | N | 115 | N | 114 | N |
Onttrekking reserve | 158 | V | 151 | V | 37 | V | 37 | V | 37 | V | 36 | V |
De lasten voor het onderdeel verkeersveiligheid nemen in 2023 toe met € 230.000 ten opzichte van 2022. Dit wordt veroorzaakt door de uitvoering van het fietsplan. In 2023 spelen nog enkele studies en stijgen de kapitaallasten voor het fietsplan omdat steeds meer fietsprojecten worden afgerond en geactiveerd.
In de begroting voor 2023 zijn de parkeeropbrengsten geactualiseerd, waarbij de laatste inzichten voor wat betreft parkeergelden en verkrijgen van vergunningen en ontheffingen zijn verwerkt en de actuele tarieven zijn opgenomen. Dit leidt tot een bijstelling van parkeerinkomsten met € 30.000. Daarnaast kent ook de lastenkant actualisatie op kapitaallasten en toevoeging van het budget voor de exploitatie van het fietsparkeren bij het nieuw te bouwen station Ede-Wageningen (€ 90.000). Deze valt in de praktijk vrij omdat het station in 2023 nog niet wordt opgeleverd. Tenslotte vallen in 2022 eenmalig kapitaallasten vrij (€ 90.000 verschuiving tussen reserves) die geraamd waren voor parkeerregulering Stadspoort. Onderzoek heeft uitgewezen dat de uitbreiding van parkeerregulering en uitbreiding van parkeercapaciteit niet nodig is.